Publisher

Platform

bg-wide copy.png
Double-click to edit

PUBLISHER PLATFORMEN KLAR MED UNIK ADGANG TIL FØRSTEPARTSDATA I SKALA

Juni 2022

Publisher Platformen har udvidet sit datatilbud med audience-målretning. Fra 1. juni kan annoncører nå deres målgrupper endnu mere effektivt med udnyttelse af førstepartdata på tværs af danske udgivere.

Det nye produkt fra Publisher Platformen er netop det stærke alternativ, markedet har ventet på. Nu kan annoncører nå deres målgrupper med adgang til udnyttelse af højkvalitets førstepartdata på tværs af udgiverne i Publisher Platformen. Med et betydeligt antal udgivere samlet på platformen har annoncører i Danmark unik og nem adgang til udgivernes data i skala.

Det digitale annoncemarked har i årevis været præget af tredjepartstracking, der profilerer brugerne på tværs af nettet og er skadelige for internetbrugernes privatliv. Mange instanser har sat ind mod tredjepartstracking, og kvaliteten af datatilbuddet er af samme årsag stærkt udfordret. Eksempelvis er det ikke muligt effektivt at målrette annoncer mod brugere af Apple-devices, hvilket for mange danske annoncører betyder, at halvdelen af målgruppen ikke kan nås med de eksisterende metoder. Der er brug for effektive alternativer.

Publisher Platformen gør det muligt for annoncører at nå hele deres målgruppe og undgå brugen af tredjepartstracking. Det nye tilbud om audience-målretning sker på baggrund af brugernes samtykke. De brugere, der ikke giver sit samtykke, kan i stedet nås med kontekstuel annoncering. De to muligheder tilsammen sikrer annoncører adgang til bred dækning på tværs af alle brugere af de danske medier. Fordi der er tale om førstepart data, kan annoncørerne igen nå Apple-brugerne og de øvrige devices, der har indført tredjeparts-begrænsninger.

- Vi er glade for at kunne præsentere en løsning på et af de helt store hovedbrud i branchen. Sammen står vi udgivere stærkt på Publisher Platformen, der giver os et unikt sted at kunne præsentere vores datamuligheder i en fælles løsning. Den er udviklet med privacy i centrum, så vores data ikke blandes, men så vi via platformen kan give annoncørerne adgang til simultan målretning på tværs af alle de deltagende medier i platformen, siger Kenneth Brenøe fra TV 2, som er formand for Publisher Platformen.

Om Publisher Platformen

Publisher Platformen giver nem adgang til et bredt udvalg af danske kvalitetsmedier udgivet af JP/Politikens hus, TV 2, Berlingske Media, Jysk Fynske Medier, Aller Media og Sjællandske Medier. Tilsammen tilbydes en rækkevidde på over 90 pct. af den danske befolkning. Alle udgiverne i platformen skal være tilmeldt Pressenævnet – en kvalitetssikrende instans, der håndhæver, at udgiverne tager ansvar for det indhold, der publiceres, og dermed for den kontekst annoncerne optræder i. Med brug af audience- og kontekstuel målretning garanterer Publisher Platformen annoncørerne bred dækning og sikkerhed for den kontekst, man som annoncør optræder i.

Publisher Platform bliver drevet af en non-profit forening.

Fakta

  • Kontekstuel målretning: Kontekstuel målretning sker i forhold til det publicistiske indhold. Her benyttes således ikke persondata.
  • Audience-målretning: Audience målretning er udelukkende bygget på førstepartdata fra brugere, der har afgivet samtykke hos det enkelte medie. Målretning til brugerne sker ud fra kategorisering af deres adfærd, i form af det indhold, de har vist interesse for, på de deltagende sites

Platformen har privatlivet i centrum. Det betyder, at data ikke blandes på tværs af udgivere, men at annoncører bliver givet adgang til simultant at kunne målrette annoncer efter de samme kriterier på tværs af udgiverne.

Yderligere oplysninger

Kenneth Brenøe, TV 2, Formand for Publisher Platformen, tlf. 40 35 62 30


Publisher Platform opruster med erfaren Client & Platform Manager


Ansættelsen af en Client & Platform Manager skal sikre fortsat udbredelse af platformen, så endnu flere annoncører kan få nem adgang til annoncering hos danske kvalitetsmedier.

September 2022

Den digitale, danske reklameplatform Publisher Platformen, blev lanceret 1. oktober 2020 og videreudvikles løbende. Flere medier og medarbejdere er kommet til, og lige før sommeren gav platformen adgang til udnyttelse af højkvalitets førstepartdata på tværs af udgiverne i Publisher Platformen.

I kølvandet på produktudvidelsen er Jesper Heitmann blevet ansat som Client & Platform Manager på Publisher Platformen til at sikre udbredelse og indfrielse af platformens vækstpotentiale. Med baggrund fra Krak Media Group, Microsoft og Oracle samt en stor passion for digital markedsføring har Jesper Heitmann de rette forudsætninger for at drive fremtidens medieplatform for digitalt annonceindkøb frem i Danmark.

- Jeg glæder mig til at slå på tromme for alt det, de danske kvalitetsmedier kan tilbyde i et annoncemarked, hvor de store udenlandske aktører æder sig ind på den danske omsætning. Med de store danske mediehuse i ryggen, tilbyder Publisher Platformen brand safety, troværdig kontekst, høj datakvalitet med privacy i centrum og 100 procent gennemsigtighed i forhold til, hvad annoncørernes kroner bliver brugt til. Her kan du være sikker på, at hver krone, du investerer, bliver brugt på eksponering, siger Jesper Heitmann og fortsætter:

- Med udfasningen af tredjeparts cookies står mange med en udfordring, som Publisher Platformen har en virkelig stærk løsning på. Vores førsteparts-løsning giver annoncørerne banebrydende adgang til igen i stor skala at kunne målrette mod de danske Apple-brugere og øvrige devices, der har indført tredjeparts-begrænsninger.

- Jesper forstår til fulde ambitionerne med Publisher Platformen. Vi er glade for at tiltrække en så stærk profil, der kan sikre udbredelse af vores løsninger til endnu flere annoncører og på sigt også være med til at udvikle platformen yderligere til fordel for både annoncører, medier og internetbrugerne, siger Kenneth Brenøe, TV 2, som er formand for Publisher Platformen.

Publisher Platformen drives som en non-profit forening og tæller medlemmer som TV 2, Berlingske Media, JP/Politikkens hus, Aller Media, JyskFynske Medier, Sjællandske Medier m.fl. Tilsammen tilbydes en dækning på mere end 90 procent af den danske befolkning.

Platformen er baseret på uafhængig annonceteknologi leveret af Xandr med et nemt og brugervenligt bookinginterface udviklet af nexta.io. Jesper Heitmann er organisatorisk placeret hos Nexta.


Yderligere information

Kontakt Jesper Heitmann, Client & Platform Manager, tlf. 81 11 50 46, email jehe@publisherplatform.dk eller Kenneth Brenøe, TV 2, Formand for Publisher Platformen, tlf. 40 35 62 30, email kebr@tv2.dk

Foreningen

JP/Politikens Hus, Berlingske Media og TV 2 er gået sammen om at lave Publisher Platform. Her får annoncører nem og enkel adgang til at annoncere på danske medier. Vi tilbyder høj viewability i et transparent teknologi-setup - uden skjulte fees.

Du får som annoncør mulighed for at afvikle high impact-formater med stort reach i et brand safe miljø, og du kan målrette dine kampagner med vores kontekstuelle segmenter, så du rammer din målgruppe i den rette kontekst.


Alle dine penge går ubeskåret til medieeksponering, da medierne afholder alle tekniske omkostninger. Du får altså eksponering for alle pengene

Transparent investering

Publisher Platform er en forening af nogle af Danmarks mest troværdige medier. Her optræder dine budskaber altid i et brand safe miljø.

Danske kvalitetsmedier

Det er nemt at komme i gang, og du styrer selv hele processen. Du har mulighed for at målrette kampagnen

Self-service platform

Vores medlemmer

euroinvestor.png
finans.png
tv2.png
jp.png
Berlingske_primaer_logo_sort_rgb.png
eb.png
politiken.png
bt.png
Font

Bliv en del af Publisher Platform

Publisher Platform er et åbent netværk, hvor alle er velkomne - både annoncører og medier. Klik herunder og bliv en del af succesen

Logo, Font, Text
Font, Text
Font, Text, Logo

As an agency who’s DNA is built on transparency and media neutrality, we have from day one welcomed the Publisher Platform as a very much needed and relevant media platform on the Danish market.

We see the Publisher Platform as a strong platform which outperforms several of the non-transparent options on the market on both reach, quality and cost, and our usage of the platform will therefore continue to grow. We are also getting very positive feedback when we pitch for new clients and have the Publisher Platform as one of the elements in our transparent and media neutral approach to the danish advertisers. Several advertisers have said that they see transparent programmatic display as a way of re-considering to use this digital platform to a wider extent.

Calibrate, Heinrich Thomsen, CEO


"

The Publisher Platform really helped our brand boost awareness and reach online. The platform is easy to use and convenient to track the main KPIs of your campaigns.

Simple Feast, Jonna Tuominen,
Team Lead Performance Marketing


"

Vores partnere

Electric blue, Font, Logo, Text
Logo, Font, Text
Logo, Text, Font
Font, Pink, Text

Bannere

Interscroll - iPhone.png
Leaderboard - iPhone.png
Interscroll - iPad.png

Topscroll

Leaderboard

Interscroll

736 x 736

320 x 160

1024 x 1024

Electric blue, Font, Logo, Text


© Publisher Platform 2020

Ofte stillede spørgsmål

Hvorfor gør vi det her?

Vi har lyttet til annoncørernes ønsker om at gøre danske medier mere tilgængelige og lettere at købe ind hos. Den digitale omsætning til publicister i Danmark falder 10-15% årligt, - samtidig stiger Googles og Facebooks omsætning. Vi er som medie nødt til at gøre noget for at ændre dette og tage ansvar for vores egen udvikling.

Det er et supplement eller alternativ til den måde, som annoncørerne køber ind i dag. Vi giver annoncørerne mulighed for at købe ind i danske kvalitetsmedier, som er baseret på publicistisk indhold samlet et sted via en platform. Der er blot tale om yderligere en programmatisk kanal og derfor en indkøbsform annoncørerne allerede kender.

Hvordan adskiller indkøb via platformen sig fra de muligheder annoncørerne har i dag?

Hvilke medier kan være med i samarbejdet?

Det kan alle medier, som er tilmeldt Pressenævnet, og som er interesserede i at deltage i den fortsatte udvikling af platformen.